Hjelp, vannet er stengt! 

Hjelp til feilsøk ved bortfall av vann

Våre lekkasjesikringsprodukter er laget for å beskytte din bolig og gi trygghet til deg som eier. Men hvis systemet plutselig stenger vannet uten en åpenbar forklaring, så kan denne trygghetsfølelsen raskt endres til frustrasjon.

Denne siden er laget for helt grunnleggende feilsøking av våre mest vanlige systemer i tilfeller hvor vanntilførselen til boligen er brutt som følge av en eller gjentagende vannalarmer.

Scroll ned og velg riktig produkt, så er du i gang!


NB! Mistanke om reell vannlekkasje?

Dersom du mistenker en reell lekkasje, anbefaler vi deg å stenge hovedkranen til boligen så raskt som mulig og deretter kontakte din rørlegger for bistand. Hvis du er usikker på hvilken rørlegger du bør kontakte, kan du klikk på knappen under for hjelp.

Finn rørlegger

Velg produkt

Finn ditt system ved hjelp av bilder og tekst under. Klikk deretter for videre instrukser.

Finner du ikke ditt system i oversikten under? Sjekk at systemet er merket med Waterguard-logoen og se etter ytterligere dokumentasjon i vår supportportal.






Waterguard+

Vår nyeste vannstopper med smarte funksjoner og appstyring. Et allsidig produkt, med eller uten trådløse sensorer, som enten monteres på hovedinntak for totalsikring av bolig eller kun på kjøkken eller andre rom for sikring av enkeltområder. 

Systemet består av:

  • 1 eller 2 kuleventiler montert på vannrør
  • 1 sentralenhet (Linkbox+)
  • 0, 1 eller flere trådløse sensorer (plassert løst eller i en veggbrakett)
  • 0, 1 eller flere sensorteiper tilkoblet enten trådløs sensor eller direkte i Linkbox


KLIKK HER




Adapter-modell (variant 1)

Vår enkleste vannstopper er typisk montert på kjøkkenet under vasken for overvåking av røropplegg og kobling til oppvaskmaskin. 



Systemet består av:

  • 1 eller 2 magnetventiler montert på vannrør
  • 1 ventilstyringsadapter
  • 1 overgangskabel til sensorteip
  • 1 sensorteip (eller sensorledning)



KLIKK HER

Adapter-modell (variant 2)

Vår enkleste vannstopper er typisk montert på kjøkkenet under vasken for overvåking av røropplegg og kobling til oppvaskmaskin. 



Systemet består av:

  • 1 eller 2 magnetventiler montert på vannrør
  • 1 ventilstyringsadapter
  • 1 sensorteip (eller sensorledning)



KLIKK HER



Smart Stop (variant 1)

Komplett vannstopper med trådløse sensorer og betjeningspanel for totalsikring av bolig. Ventil og styringsadapter er typisk montert ved boligens hovedinntak, mens 1 eller flere trådløse sensorer er utplassert i områder med vanninstallasjon uten sluk i gulvet (kjøkken, gjestetoalett, fordelerskap, utkast, boder etc.)


Systemet består av:

  • 1 stk. magnetventil montert etter boligens hovedstoppekran
  • 1 stk. styringsadapter tilkoblet ventil
  • 1 stk. trådløst betjeningspanel (plassert ved utgangsdør, i kjøkkenskap eller lignende)
  • 1 eller flere trådløse sensorer med kort eller land sensorteip tilkoblet


KLIKK HER

Smart Stop (variant 2)

Komplett vannstopper med trådløse sensorer og betjeningspanel for totalsikring av bolig. Ventil og styringsadapter er typisk montert ved boligens hovedinntak, mens 1 eller flere trådløse sensorer er utplassert i områder med vanninstallasjon uten sluk i gulvet (kjøkken, gjestetoalett, fordelerskap, utkast, boder etc.)


Systemet består av:

  • 1 stk. magnetventil montert etter boligens hovedstoppekran
  • 1 stk. styringsadapter tilkoblet ventil
  • 1 stk. trådløst betjeningspanel (plassert ved utgangsdør, i kjøkkenskap eller lignende)
  • 1 eller flere trådløse sensorer med kort eller land sensorteip tilkoblet


KLIKK HER

Smart Basic

Komplett vannstopper designet for større bygningsmasser og bedre støtte for større antall sensorer. Ventil og sentral er typisk installert på boligen/bygningens inntak mens trådløse sensorer er utplassert i rom som krever overvåking


Systemet består av:

  • 1 eller 2 magnetventiler
  • 1 stk. sentralenhet
  • 1 eller flere trådløse sensorer med kort eller lang sensorteip tilkoblet




KLIKK HER

Finner du ikke ditt produkt over? Sjekk ut vår supportportal for mer informasjon

Waterguard+

Slik fungerer systemet:

Når trådløs sensor og/eller sensorteip oppdager vann, sendes signaler til Linkbox+ som igjen sørger for å stenge kuleventilen og vanntilførselen. I tillegg varsles boligeier med lys og lyd, samt på mobiltelefonen dersom boligeier har tatt i bruk Abralife appen.

Når alarmen har gått, trykk kort på Linkbox-knappen (eller knappen på sensoren som har fanget opp vann) for å dempe lyden. Deretter må sensor(er ) tørkes godt. Når alle sensorer er tørre, trykk og hold Linkbox-knappen inne i 3 sekunder for å åpne ventilen igjen (alternativ kan ventilen også styres fra appen)

Tips til feilsøking:

  • Systemet har gått i alarm (vannet er borte og Linkbox+ piper og lyser rødt)
    • Dette er normal oppførsel og indikerer at systemet har oppdaget vannsøl og gått i alarm.
    • Trykk kort på Linkbox-knappen (eller "avstill alarm" i appen) for å dempe lydsignalet. 
    • Inspisere alle sensorer og se etter vannsøl. (hvis du bruker appen kan du få informasjon om hvilken sensor som varsler, samt hvor alle er utplassert.) 
    • NB! Hvis du oppdager mye vann og du mistenker en reell lekkasje, steng hovedkranen i boligen og kontakt en rørlegger for utbedring.
    • Fjern vannsøl og tørk av sensorer (inkludert sensorteip dersom denne er tilkoblet sensor eller Linkbox direkte) med en tørr klut.
    • Trykk og hold Linkbox-knappen inne i ca. 3 sekunder for å åpne ventilen og få tilbake vannet.
      • Hvis alt er i orden, vil vannet komme tilbake og Linkbox'en vil lyse grønt.
      • Hvis systemet ikke vil åpne vanntilførselen eller det går i alarm igjen umiddelbart, sjekk neste punkt.
      • Hvis alarmsignal opphører og adapteret lyser grønt, men vannet ikke har kommet tilbake, se siste punkt.


  • Systemet gir stadige falske alarmer (ingen vannsøl)
    • Forsøk å identifisere hvilken sensor som gir alarm
      • Hvis du bruker appen Abralife, så skal du kunne se hvilken sensor som varsler
      • Hvis du ikke bruker appen, start med å inspisere sensorteipen på kjøkkenet (tilkoblet trådløs sensor eller direkte i Linkbox)
    • Kilden til falske alarmer er som oftest sensorteipen og dette skyldes som regel:
      • Sensorteip er krøllet eller brettet på en slik måte at 2 eller flere sensorpunkter utilsiktet kommer bort i hverandre og kortslutter metalltrådene i teipen
      • Et eller flere av de eksponerte sensorpunktene er skadet eller rustet slik at metalltrådene kortsluttes
      • Et eller flere av de eksponerte sensorpunktene kommer i kontakt med annet strømførende materiale. Dette kan f.eks. være beina til oppvaskmaskinen, skinner til søppebøtte, vannrør etc.
    • Inspisere hele sensorteipen og se etter årsaker til kortslutning av metalltrådene.
    • Hvis det er vanskelig/kronglete å inspisere hele teipen, eller du fortsatt har problemer med falske alarmer (etter å ha kontrollert sensorteipen nøye), kan du forsøke å koble vekk teipen. Da har du i praksis ingen fungerende lekkasjesikring, men det kan være nyttig i feilsøkingsøyemed. Hvis du da får resatt systemet og de falske alarmene opphører, så er det sensorteipen som mest sannsynlig er kilden til problemene.
    • Hvis sensorteip(er ) er frakoblet systemet og du fortsatt får falske alarmer, ta ut batteriet i èn og èn trådløs sensor for å eliminere feil.


  • Vannet er borte, men systemet er ikke i alarm (det er ingen lyd og adapteret lyser grønt)
    • Se under angående "nødløsning for å få tilbake vannet"

Nødløsning for å få tilbake vannet

Dersom du trenger å få tilbake vannet og du ikke har tid til å feilsøke, følg instruksene under. NB! Dette gjøres kun dersom du er trygg på at det ikke er en reell lekkasje i boligen!

  1. Lokalisere ventilen og koble fra nettverkskabelen
  2. Åpne det grå, runde gummidekselet
  3. Bruk en skrutrekker til å åpne ventilen(e). 
  4. Posisjonsindikatoren viser ventilens status

Vær oppmerksom på at du nå ikke har en fungerende lekkasjesikring. Feilsøk og kontakt evt. kundeservice ved neste mulighet for bistand til å få systemet tilbake i drift

PS! Hvis vannet fortsatt ikke er tilbake etter at du manuelt har skrudd opp ventilen, så er det en annen årsak til bortfall av vann.

Fortsatt trøbbel? 

Trykk på Hjelp nede i høyre hjørne og spør vår bot om hjelp. Du kan også sjekke ut disse nyttige artiklene i supportportalen vår:

Waterguard+ installasjons- og brukermanual   Waterguard+ Ofte Stilte Spørsmål   Abralife app - nyttige funksjoner

Adapter-modell (Variant 1)

 

Slik fungerer systemet:

Sensorteipen har eksponerte metalltråder ca. hver 10. centimeter. Hvis et eller flere av disse eksponerte punktene får vann på seg og kortsluttes, så vil ventilstyringsadapteret sette strøm på magnetventilen. Ventilen vil da lukkes og vanntilførsel brytes. Ventilstyringsadapteret vil avgi alarm i form av et lydsignal og rødt lys.

For å få tilbake vanntilførsel må sensor være tørr (årsak til kortslutning må fjernes). Når sensor er tørr, kan man trykke på reset-knappen på ventilstyringsadapteret. Ventilstyringsadapteret vil da bryte strømtilførselen til magnetventilen og vanntilførselen åpnes

Tips til feilsøking:

  • Systemet har gått i alarm (vannet er borte og det piper)
    • Dette er normal oppførsel og indikerer at systemet har oppdaget vannsøl.
    • Inspisere hele sensorteipen og se etter vannsøl. Sensorteipen er normalt 3 meter lang og er som regel utplassert i kjøkkenskapet og deretter trukket ned under benkeskap og mot oppmaskinmaskin. Ofte må sokkellisten fjernes for å kunne inspisere hele området.
    • NB! Hvis du oppdager mye vann og du mistenker en reell lekkasje, steng hovedkranen i boligen og kontakt en rørlegger for utbedring.
    • Fjern vannsøl og tørk av hele sensorteipen med en tørr klut.
    • Trykk på resetknappen på ventilstyringsadapteret for å åpne vanntilførselen igjen.
      • Hvis alt er i orden, vil vannet komme tilbake og ventilstyringsadapteret vil lyse grønt.
      • Hvis systemet ikke vil åpne vanntilførselen eller det går i alarm igjen umiddelbart, sjekk neste punkt.
      • Hvis alarmsignal opphører og adapteret lyser grønt, men vannet ikke har kommet tilbake, se siste punkt.


  • Systemet gir stadige falske alarmer (ingen vannsøl)
    • Falske alarmer oppstår typisk på grunn av:
      • Sensorteip er krøllet eller brettet på en slik måte at 2 eller flere sensorpunkter utilsiktet kommer bort i hverandre og kortslutter metalltrådene i teipen
      • Et eller flere av de eksponerte sensorpunktene er skadet eller rustet slik at metalltrådene kortsluttes
      • Et eller flere av de eksponerte sensorpunktene kommer i kontakt med annet strømførende materiale. Dette kan f.eks. være beina til oppvaskmaskinen, skinner til søppebøtte, vannrør etc.
    • Inspisere hele sensorteipen og se etter årsaker til kortslutning av metalltrådene.
    • Hvis det er vanskelig/kronglete å inspisere hele teipen, eller du fortsatt har problemer med falske alarmer (etter å ha kontrollert sensorteipen nøye), kan du forsøke å koble fra den flate sensorteipen (se bilde lengre ned). Da har du i praksis ingen fungerende lekkasjesikring, men det kan være nyttig i feilsøkingsøyemed. Hvis du da får resatt systemet og de falske alarmene opphører, så kan du med sikkerhet vite at det er sensorteipen som er årsaken til problemene.


  • Vannet er borte, men systemet er ikke i alarm (det er ingen lyd og adapteret lyser grønt)
    • Se under angående "nødløsning for å få tilbake vannet"

Koble fra sensorteipen hvis du plages med hyppige, falske alarmer

Koble den flate sensorteipen fra ledningskontakten, og resett systemet. Hvis du nå får tilbake vannet og de falske alarmene forsvinner, så vet du med sikkerhet at det er sensorteipen som er "synderen".

OBS! Når sensorteipen kobles vekk, så har du ikke et fungerende lekkasjesystem. Dette må derfor kun gjøres som et midlertidig feilsøkingstiltak hvis du plages med falske alarmer og du er trygg på at det ikke er en pågående lekkasje

For å få tilbake et fungerende system må sensorteip kobles på igjen. Deretter bør du alltid funksjonsteste systemet (søl litt vann på en sensor) for å være sikker på at sensorteipen er skikkelig festet.

PS! Trenger du en ny sensorteip? Kontakt kundeservice for bistand.

Nødløsning for å få tilbake vannet

Dersom du trenger å få tilbake vannet og du ikke har tid til å feilsøke, følg instruksene under. NB! Dette gjøres kun dersom du er trygg på at det ikke er en reell lekkasje i boligen!

Trekk ventilstyringsadapteret ut av stikkontakten. Ventilen skal nå åpne vanntilførselen. 

PS! Dersom vannet fortsatt er stengt etter at adapteret er trukket ut av stikkontakten, så skyldes det en av 3 ting:

  • Magnetventilen har hengt seg opp i stengt posisjon
    • Forsøk å "kakke" forsiktig på ventilen (på messingen og ikke den blå spolen). Hvis det ikke hjelper må rørlegger kontaktes.
  • Du har et såkalt "Normally Closed" system (vanligst i næringsbygg og hytter)
    • Kontakt kundeservice eller rørlegger
  • Det er ikke Waterguard-systemet som er årsaken til bortfall av vann
    • Kontakt evt. en rørlegger for bistand

Fortsatt trøbbel? 

Trykk på Hjelp nede i høyre hjørne og spør vår AI assistent. Du kan også sjekke ut disse nyttige artiklene i supportportalen vår:

Manualer og produktinformasjon Adapter 1 og 2   Ofte Stilte Spørsmål

Adapter-modell (Variant 2)​​

Slik fungerer systemet:

Sensorledningen har eksponerte metalltråder ca. hver 10. centimeter. Hvis et eller flere av disse eksponerte punktene får vann på seg og kortsluttes, så vil ventilstyringsadapteret sette strøm på magnetventilen. Ventilen vil da lukkes og vanntilførsel brytes. Ventilstyringsadapteret vil avgi alarm i form av et lydsignal og rødt lys.

For å få tilbake vanntilførsel må alle sensorpunktene på ledningen være tørre (årsak til kortslutning må fjernes). Når alt er tørt, kan man trykke på reset-knappen på siden av ventilstyringsadapteret. Ventilstyringsadapteret vil da bryte strømtilførselen til magnetventilen og vanntilførselen åpnes

Tips til feilsøking:

  • Systemet har gått i alarm (vannet er borte. Adapteret lyser rødt og det piper)
    • Dette er normal oppførsel og indikerer at systemet har oppdaget vannsøl.
    • Inspisere hele sensorledningen og se etter vannsøl. Sensorteipen er normalt 3 meter lang og er som regel utplassert i kjøkkenskapet og trukket ned under benkeskap og mot oppmaskinmaskin. Ofte må sokkellisten fjernes for å kunne inspisere hele området.
    • NB! Hvis du oppdager mye vann og du mistenker en reell lekkasje, steng hovedkranen i boligen og kontakt en rørlegger for utbedring.
    • Fjern vannsøl og tørk av alle sensorpunktene på ledningen med en tørr klut.
    • Trykk på den svarte resetknappen på siden av ventilstyringsadapteret til ventilen åpner vanntilførselen igjen.
      • Hvis alt er i orden, vil vannet komme tilbake og pipingen opphører. Adapteret vil lyse grønt.
      • Hvis systemet ikke vil åpne vanntilførselen eller det går i alarm igjen umiddelbart, sjekk neste punkt.
      • Hvis alarmsignal opphører og adapteret lyser grønt, men vannet ikke har kommet tilbake, se siste punkt.

  • Systemet gir stadige falske alarmer (ingen vannsøl)
    • Falske alarmer oppstår typisk på grunn av:
      • Sensorteip er krøllet eller brettet på en slik måte at 2 eller flere sensorpunkter utilsiktet kommer bort i hverandre og kortslutter metalltrådene i teipen
      • Et eller flere av de eksponerte sensorpunktene er skadet eller rustet slik at metalltrådene kortsluttes
      • Et eller flere av de eksponerte sensorpunktene kommer i kontakt med annet strømførende materiale. Dette kan f.eks. være beina til oppvaskmaskinen, skinner til søppebøtte, vannrør etc.
    • Inspisere hele sensorteipen og se etter årsaker til kortslutning av metalltrådene.
    • Hvis det er vanskelig/kronglete å inspisere hele teipen, eller du fortsatt har problemer med falske alarmer (etter å ha kontrollert sensorteipen nøye), kan du forsøke å koble fra den flate sensorteipen (se bilde lengre ned). Da har du i praksis ingen fungerende lekkasjesikring, men det kan være nyttig i feilsøkingsøyemed. Hvis du da får resatt systemet og de falske alarmene opphører, så kan du med sikkerhet vite at det er sensorteipen som er årsaken til problemene.

  • Vannet er borte, men systemet er ikke i alarm (det er ingen lyd og adapteret lyser grønt)
    • Se under angående "nødløsning for å få tilbake vannet"

Nødløsning for å få tilbake vannet

Dersom du trenger å få tilbake vannet og du ikke har tid til å feilsøke, følg instruksene under. NB! Dette gjøres kun dersom du er trygg på at det ikke er en reell lekkasje i boligen!

Trekk ventilstyringsadapteret ut av stikkontakten. Ventilen skal nå åpne vanntilførselen. 

PS! Dersom vannet fortsatt er stengt etter at adapteret er trukket ut av stikkontakten, så skyldes det en av 3 ting:

  • Magnetventilen har hengt seg opp i stengt posisjon
    • Forsøk å "kakke" forsiktig på ventilen (på messingen og ikke den blå spolen). Hvis det ikke hjelper må rørlegger kontaktes.
  • Du har et såkalt "Normally Closed" system (vanligst i næringsbygg og hytter)
    • Kontakt kundeservice eller rørlegger
  • Det er ikke Waterguard-systemet som er årsaken til bortfall av vann
    • Kontakt evt. en rørlegger for bistand

Fortsatt trøbbel? 

Trykk på Hjelp nede i høyre hjørne og spør vår AI assistent. Du kan også sjekke ut disse nyttige artiklene i supportportalen vår:

Manualer og produktinformasjon Adapter 1 og 2   Ofte Stilte Spørsmål

Smart Stop (Variant 1)

Slik fungerer systemet:

Når trådløs sensor og/eller sensorteip oppdager vann, sendes signaler til betjeningspanelet. Betjeningspanelet sender så signaler videre til ventilstyringsadapteret som videre setter strøm på ventilen. Dette fører til at ventilen stenger vanntilførselen. Ventilstyringen avgir pipelyd mens betjeningspanelet lyser i OFF og RESET

Når alarmen har gått, trykk èn gang på RESET knappen for å dempe lyden. Deretter må sensor(er ) inspiseres og tørkes godt. Når alle sensorer er tørre, trykk på RESET-knappen igjen for å åpne vanntilførsel

Tips til feilsøking:

  • Systemet har gått i alarm (vannet er borte og betjeningspanelet lyser på OFF og RESET)
    • Dette er normal oppførsel og indikerer at systemet har oppdaget vannsøl og gått i alarm.
    • Trykk kort på RESET-knappen for å dempe lydsignalet. 
    • Inspisere alle sensorer og se etter vannsøl.  
    • NB! Hvis du oppdager mye vann og du mistenker en reell lekkasje, steng hovedkranen i boligen og kontakt en rørlegger for utbedring.
    • Fjern vannsøl og tørk av sensorer/sensorteip med en tørr klut.
    • Trykk RESET igjen for å åpne vanntilførsel.
      • Hvis alt er i orden, vil vannet komme tilbake og betjeningspanelet vil lyse grønt
      • Hvis systemet ikke vil åpne vanntilførselen eller det går i alarm igjen umiddelbart, sjekk neste punkt.
      • Hvis alarmsignal opphører og betjeningspanelet lyser grønt, men vannet ikke har kommet tilbake, se siste punkt.


  • Systemet gir stadige falske alarmer (ingen vannsøl)
    • Kilden til falske alarmer er som oftest sensorteip/sensorledning og dette skyldes som regel:
      • Sensorteip er krøllet eller brettet på en slik måte at 2 eller flere sensorpunkter utilsiktet kommer bort i hverandre og kortslutter metalltrådene i teipen
      • Et eller flere av de eksponerte sensorpunktene er skadet eller rustet slik at metalltrådene kortsluttes
      • Et eller flere av de eksponerte sensorpunktene kommer i kontakt med annet strømførende materiale. Dette kan f.eks. være beina til oppvaskmaskinen, skinner til søppebøtte, vannrør etc.
    • Start derfor på kjøkkenet med å inspisere alle sensorpunkter på hele sensorteipen og se etter årsaker til kortslutning av metalltrådene. Om nødvendig må oppvaskmaskin og sokkellisten til benkeskapene fjernes for å komme til.
    • Hvis det er vanskelig/kronglete å inspisere hele teipen, eller du fortsatt har problemer med falske alarmer (etter å ha kontrollert sensorteipen nøye), kan du som alternativ løsning, ta ut batteriene i den trådløse sensoren for å sette den ut av spill. Da har du i praksis ingen fungerende lekkasjesikring, men det kan være nyttig i feilsøkingsøyemed. Hvis du da får resatt systemet og de falske alarmene opphører, så er det denne sensoren/sensorteipen som er kilden til problemene.
    • Hvis falske alarmer fortsetter etter at sensoren på kjøkkenet er satt ut av spill, sjekk om ventilstyringsadapteret har en sensorteip tilkoblet. Isåfall, inspisere denne og/eller koble den fra.
    • Hvis heller ikke dette hjelper, lokalisere øvrige trådløse sensorer og fjern batteriene på èn og èn sensor. Dette vil eliminere mulige kilder til feil, og du vil til slutt kunne finne ut hvilken av sensorene som er kilden til alarmene.
      • PS! Usikker på hvor mange sensorer du har og hvor disse er utplassert? I tillegg til kjøkken, sjekk gjestetoalett, i rom med varmtvannsbereder, i vannfordelerskap, inne i inspeksjonsluke til utekran, vaskerom e.l.


  • Vannet er borte, men systemet er ikke i alarm (det er ingen lyd og adapteret lyser grønt)
    • Se under angående "nødløsning for å få tilbake vannet"

Nødløsning for å få tilbake vannet

Dersom du trenger å få tilbake vannet og du ikke har tid til å feilsøke, følg instruksene under. NB! Dette gjøres kun dersom du er trygg på at det ikke er en reell lekkasje i boligen!

Trekk ventilstyringsadapteret ut av stikkontakten. Ventilen skal nå åpne vanntilførselen. 

PS! Dersom vannet fortsatt er stengt etter at adapteret er trukket ut av stikkontakten, så skyldes det en av 3 ting:

  • Magnetventilen har hengt seg opp i stengt posisjon
    • Forsøk å "kakke" forsiktig på ventilen (på messingen og ikke den blå spolen). Hvis det ikke hjelper må rørlegger kontaktes.
  • Du har et såkalt "Normally Closed" system (vanligst i næringsbygg og hytter)
    • Kontakt kundeservice eller rørlegger
  • Det er ikke Waterguard-systemet som er årsaken til bortfall av vann
    • Kontakt evt. en rørlegger for bistand

Fortsatt trøbbel? 

Trykk på Hjelp nede i høyre hjørne og spør vår AI assistent. Du kan også sjekke ut disse nyttige artiklene i supportportalen vår:

Smart Stop brukermanual + hjelpeartikler   Ofte Stilte Spørsmål

Smart Stop (Variant 2)

Slik fungerer systemet:

Når trådløs sensor og/eller sensorteip oppdager vann, sendes signaler til betjeningspanelet. Betjeningspanelet sender så signaler videre til ventilstyringsadapteret som videre setter strøm på ventilen. Dette fører til at ventilen stenger vanntilførselen. Ventilstyringen avgir pipelyd mens betjeningspanelet lyser i OFF og RESET

Når alarmen har gått, trykk èn gang på RESET knappen for å dempe lyden. Deretter må sensor(er ) inspiseres og tørkes godt. Når alle sensorer er tørre, trykk på RESET-knappen igjen for å åpne vanntilførsel

Tips til feilsøking:

Følg tips og nødløsning for Smart Stop (Variant 1). 

Smart Basic

Slik fungerer systemet:

Når trådløs sensor og/eller sensorteip oppdager vann, sendes signaler til sentralenheten som igjen strømsetter ventilen. Dette fører til at ventilen stenger vanntilførselen. Sentralenheten går i alarm og viser i displayet hvilken sensor som har varslet

Når alarmen har gått, trykk èn gang på RESET for å dempe lyden. Deretter må sensor(er ) inspiseres og tørkes godt. Når alle sensorer er tørre, trykk på RESET-knappen igjen for å åpne vanntilførsel

Tips til feilsøking:

Følg tips og nødløsning for Smart Stop (Variant 1). Betjeningspanelet og ventilstyringsadapteret ser litt annerledes ut, men utover dette er systemet det samme.

Nødløsning for å få tilbake vannet

Dersom du trenger å få tilbake vannet og du ikke har tid til å feilsøke, følg instruksene under. NB! Dette gjøres kun dersom du er trygg på at det ikke er en reell lekkasje i boligen!

Trekk støpselen til sentralenheten ut av stikkontakten. Ventilen skal nå åpne vanntilførselen. 

PS! Dersom vannet fortsatt er stengt etter at støpselet er trukket ut av stikkontakten, så skyldes det en av 3 ting:

  • Magnetventilen har hengt seg opp i stengt posisjon
    • Forsøk å "kakke" forsiktig på ventilen (på messingen og ikke den blå spolen). Hvis det ikke hjelper må rørlegger kontaktes.
  • Du har et såkalt "Normally Closed" system (vanligst i næringsbygg og hytter)
    • Kontakt kundeservice eller rørlegger
  • Det er ikke Waterguard-systemet som er årsaken til bortfall av vann
    • Kontakt evt. en rørlegger for bistand

Fortsatt trøbbel? 

Trykk på Hjelp nede i høyre hjørne og spør vår AI assistent. Du kan også sjekke ut disse nyttige artiklene i supportportalen vår: